KULELİ ASKERİ LİSESİ VE TEMEL ASKERİ EĞİTİM
15 Temmuz kalkışması Türk Ordusunun komuta kademesinden çok eğitim, öğretim, sağlık ve askeri yargı sisteminin bozulmasına neden olmuştur. Harp Okulları ve Harp Akademileri, Milli Savunma Üniversitesi adıyla sivilleştirilmeye çalışılmış, askeri okullar ani bir kararla kapatılmıştır. Kalkışma sonrasında alınan kararlarla ordunun disiplin yapısını ve gelenekleri değiştirilirken çatıdaki ve temeldeki oynamalar onu giderek çağdaşlıktan ve güçlü ordu görüntüsünden uzaklaştırmıştır. Harp Okullarına öğrenci yetiştiren askeri liseler halen açılmamıştır. Uygulanmakta olan subay yetiştirme sisteminde askeri liselerin düşünülüp düşünülmediği ise bilinmemekte, kamuoyuna bu konuda net bir açıklama yapılmamaktadır.
HİZMETE AÇILAN TARİHİ BİNADIR
Geçtiğimiz günlerde basında “Kuleli Askerî Lisesi açıldı” başlığıyla MSB kaynaklı bir haber yayınlanmıştır. Haberdeki ayrıntıya baktığımızda açılan askeri okul olmadığı, Çengelköy’deki tarihi binanın başka askeri hizmetler için faaliyete geçtiği anlaşılmaktadır. Askeri liseler yerine Harp Okulları hazırlık sınıfları oluşturulmuş ve bütün hazırlık sınıfları topluca Kuleli yerleşkesinde eğitim, öğretime başlamıştır.
Sınıfı, konusu, kokusu ve rengi değişik olan ama eğitim, öğretim felsefesi aynı olan Harp Okullarına tek elden ve başka bir yerleşkede hazırlık sınıfı açılarak Subay yetiştirmekte amaç farklılaştırılmıştır. Bu uygulamayı Kuleli Askeri Lisesi binasında yapmakla da askeri liselerin açıldığı algısı yaratılmıştır.
Kuleli Askerî Lisesi, Erzincan Askeri Lisesi,
Işıklar Askeri Lisesi, Heybeliada Deniz Lisesi, İzmir Hava Lisesi Türkiye’nin
en önemli liselerindendir. Bu liselerde askerlikle ilgili özel ders verilmez, fen
liselerinin öğretim ve eğitim planı uygulanır. Üniformayla aidiyet duygusu, tim
çalışmalarıyla kendine güven duygusu geliştirilerek, İç Hizmet Kanun ve Yönetmeliğinin
ilgili bölümleriyle disiplin duygusu verilerek, öğrencilerin Harp Okuluna
başlarken edecekleri askerlik yeminine hazır olmaları sağlanır.
Askeri Liselerde askerliğin yazılımı, Harp
Okullarında ise askerliğin donanımı verilmektedir. Öğrenciler bu uzun eğitim
sürecinden geçerken, tatbikat bölgelerinde uygulamalı ve dersliklerde teorik
konularla sıkılmadan öğretim ve eğitimlerini tamamlarlar. Subay olmak üzere
seçilen gençlerin Harp Okullarına hazırlanmaları bir yıllık hazırlık sınıflarıyla
değil Askeri Liselerle sağlanmalıdır. Sivil liselerden silah arkadaşlığına
çabuk intibak edebilen, nitelikli öğrenciler de eskisi gibi sınavla Harp
Okullarına almaya devam edilebilir.
ASKERİ LİSELERİN HEPSİ AÇILMALIDIR
İki meyvesine kurt düştü diye bütün ağaç
kesilmez ama kesilmiştir. O çocukların çoğu Kuleli Askerî Lisesini bitirip
Harbiyeli olma hayalindeyken o hayalleri yıkılmış, kurgulanmış saçma bir
kalkışmaya kurban gitmişler, kendilerini çeşitli üniversitelerde bulmuşlardı.
Geçen yıl ODTÜ’deki mezuniyet töreninde şu pankartı kaldırmışlardı: “Omzumuzdaki
yıldızları gökyüzüne bağışladık...”
Güçlü devletlerin güçlü orduları incelenmelidir.
O ordularda da askeri temel eğitim gençlik yıllarında başlatılmaktadır. Askeri liseler
Türk Ordusu’nun kaliteli insan gücü açısından Köy
Enstitüleriydi. Ulusal eğitimdeki Köy Enstitülerini ve onların devamı olan Öğretmen
Okullarını kaldıran kötü zihniyet devam etmektedir.
Askeri okullarda kardeşlikten öte, silah
arkadaşlığı, dürüstlük, vatanseverlik, görev bilinci (vazifeşinaslık), şeref,
gurur, güven ve itaat duygusu verilir. Türk Ordusu içindeki önemi büyük olan askeri liselerden korkulmamalı, aksine daha
da geliştirilerek açılmalı ve açılırken şunlara dikkat edilmelidir:
Yeni ve çağdaş eğitim ve öğretim yöntemleri
uygulanmalıdır. Ömür boyu kardeşlik ruhu
ve silah arkadaşlığı ruhu canlanmalıdır.
Devlete, millete ve vatana adanmışlığın ön bilinci verilmelidir. Giriş sınav ve mülakatları, açık, dürüst ve
eşit yapılmalıdır. Her çeşit gerici ve bölücü örgütlerin sızmalarına karşı
önlemler alınmalıdır.
Askeri Okulların tamamı siyasilerce değil kendi
kuvvet komutanlıklarının ilgili birimlerince denetlenip değerlendirilmelidir. İyi
eğitim almış, yaratıcı, hızlı düşünebilen, düşünce üreten, görev anlayışı
gelişmiş, ekip çalışmasına yatkın, duygusal zekâsı yüksek, pratik ve süratle iş
görebilen, zeki ve dost canlısı, hitabet uzmanı ve sofistike özellikleri olan
subaylar kendi görevlerini çok iyi yaparlar. En büyük asker Atatürk “Bir
ordunun değeri, subaylarının ve komuta kademelerinin değeriyle ölçülür”
demiştir.
Türkiye’de çoktan bitmiş olan askeri vesayet ve
askeri darbeler çağı, saçma bir kalkışma girişimiyle tamamen kapanmıştır. Bunu
da Türk Ordusu’nda var olan geleneksel kendi iç dinamikleri sağlamıştır.
Harp Okulları hazırlık sınıfları açtık diyerek
kimse takiye yapmamalı, askeri liseler zaman geçirilmeden açılmalıdır. Son sözü, Atatürk’ün en yakın silah arkadaşı ve
çok iyi bir asker olan İsmet İnönü söylemiştir:
“Bir ulus, birinci derecedeki uluslar arasına her şeyden önce askerleri ve askerliği ile katılır.”
Yorumlar
Yorum Gönder